Amningshjälp sökes. Typ.

Jag har som säkert många andra nyblivna mammor problem med amningen.. Jag ammar lillan i stort sett alla mål om dagen, hon får ersättning någon enstaka gång när jag känner att jag inte har någon kraft alls till att amma. Jag är trasig, blöder och läcker.. Ändå känner jag av mjölkstockning och förstår inte varför?
Jag har testat att lägga en vetekudde på bröstet men tycker faktiskt att det snarare gör det värre.. Precis när lillan tar tag i bröstet gör det ont men sen går det jättebra att amma, tills nästa gång och det är samma sak igen.

När jag har "amningspaus" spänner det i brösten, ibland gör det bara så sjukt ont och jag vet inte vart jag ska ta vägen. Jag vet inte vad jag ska göra, dom säger "kämpa på" "det går över" och "det är bara att härda ut" men hur gör jag att smärtan blir mer hanterbar så länge? Hur blir jag av med mjölkstockningen?

Har ni några tips så får ni mer än gärna dela med er till en som inte vet vart hon ska ta vägen.

Kommentarer
Postat av: frida

Känner ingen det där. Klarade mig dock från sår. Har du testat att använda amningsnapp och ha på bröstet när du ammar? Har själv inte testat men har hört att det kan hjälpa. När jag fick mjölkstockning så masserade jag knutarna jag fick i bröstet och då sprutade det ut mjölk och trycket släppte. Masserade i duschen efter att ha spolat varmt vatten på brösten. Testa och pumpa ut och ge på flaska till såren läkt. Lycka till!

2011-11-30 @ 08:44:55
URL: http://fridanorrman.blogg.se/
Postat av: Marie

Hmm det där låter ju inte så kul alls... tyvärr kan inte jag hjälpa dig.. :( hoppas att det är någon som kan ge tips! Hur är det med forum på typ familjeliv.se och minbebis.se? kram

2011-11-30 @ 10:00:17
URL: http://livetotelltheworld.blogspot.com
Postat av: sandra

Jag blev helt trasig med båda killarna, jag fick ångest varje gång det var dax att amma..! Jag fick mjölkstockning med Theo hela tiden men det var för att han inte hade rätt tag eftersom jag inte riktigt ville ge han hela bröstet utan att spänna mig och då tömdes aldrig bröstet och därför blev det stockning. Men prata med tjejerna på bvc som hjälper dig, du kan få låna elektrisk pump mm. Men som sagt, vänd dig dit! Nu sista gången ammade jag bara typ 2 veckor sen gav jag upp, kände att det inte var värt att ha ont och stora sår. Barn överlever ju med ersättning också :) Så ingen panik.





Lycka till!!

KRAM

2011-11-30 @ 20:02:19
URL: http://sandraaas.se
Postat av: Nina

Använd amningsnapp. Jag gör det hela tiden och funkar superbra. Får du mjölkstockning så pumpa så mycket du kan så släpper det! Gör iofs ont men kämpa på

2011-12-04 @ 12:55:09
Postat av: J. -18 och mamma till Julius

Jag testade använda en plast sak man sätter över vårtan, personligen tyckte jag inte det hjälpte. Köp vård-salva på apoteket och smörj in precis när du ammat klart. Personligen försvann känseln och där och med smärtan efter ca en vecka. Så håll ut. Såren läker jätte fint ihop och som sagt, tillslut förlorar man nästan känseln...



Ett tips jag har när du börjar få mjölkstockning är att köpa Ipren. Det får man ta fast man ammar. Det tar bort alla "influensa-symtom" som man vanligtvis får. Fungerar alltid och jag brukar bara ta ett varmt bad, massera där det blir en stockning och oftast tar det några dagar innan det försvinner helt.



Vet att det känns tufft när det gör ont, blöder och så. Men bit ihop, snart så är det ett minne blott!

2011-12-15 @ 21:06:00
URL: http://alwaysthai.blogg.se/

Skriv här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-mail: (visas ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0