"Emmas matkasse" ?

I bilen påväg hem från Richards familjs sommarstuga diskuterade vi mat, hans syster undrade om vi levde på korv och makaroner eftersom vi kommer så billigt undan varje månad i matkostnader + att vi en gång i månaden köper kattsand och mat till katterna.

Då berättade vi att vi sedan ett par veckor planerat varje vecka vad vi ska äta, som en matsedel, så när vi handlar vet vi precis vad vi ska ha och det blir inga (eller i alla fall betydligt färre) implulsköp. Vi har en matbudget på 3000kr i månaden och de täcker ju även hygienartiklar osv. Mimmi vart väldigt inspirerad och frågade om inte jag skulle kunna tänka mig att göra en matsedel för en vecka till dom + recept då så klart.
Jag tyckte det lät jätteroligt och eftersom jag ska sätta mig imorgon och planera vår mat för nästa vecka tar jag deras samtidigt, ju mer jag tänkte på det desto mer idéer fick jag.

Jag brukar alltid laga mat på känsla eller i alla fall utgå från ett recept och sedan göra det till mitt och det blir faktiskt alltid jättebra, sen är det mycket roligare att laga mat när man vet vad man ska göra.
Hur många kommer inte hem från jobbet och frågar sig själva "vad fan ska vi äta till middag idag?".

Min kära sambo är min försökskanin så fort jag gör något nytt och eget och om han tycker att det är nästintill wow så skriver jag ner receptet och sparar. Nu tycker han att jag ska börja slänga upp dom här eller kanske samla ihop alla allteftersom och sedan göra en bok, hur kul hade inte det vart?

Imorgon tänkte jag i alla fall börja med detta, kommer starta en underblogg till denna där jag samlar alla mina tips och idéer och recept så för er som har total idétorka, testa mina recept och säga gärna vad ni tycker efteråt!

Kommentarer

Skriv här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-mail: (visas ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0